Winterbanden
Winterbanden zijn autobanden die betere eigenschappen hebben ten op zichten van een standaard autoband bij temperaturen onder de 7 graden. Winterbanden zijn dus veiliger in winterse omstandigheden. Niet alleen bij sneeuw en ijzel, maar ook bij regen zijn winterbanden de beste keuze.
Een winterband heeft een andere samenstelling dan een standaard autoband van het rubber, waardoor de band ook bij lage temperaturen flexibel blijf. De lamellen van het loopoppervlak bewegen bij iedere omwenteling open en dicht, waardoor de aangekleefde sneeuw, ijs en modder wordt verwijderd. De grip op het wegdek is dan optimaal en resulteert in een comfortabeler weggedrag en maximale veiligheid. De snelheid aanpassen aan de omstandigheden blijft uiteraard de belangrijkste factor voor de veiligheid!
Een winterband kun je herkennen aan de symbolen aan de zijkanten van de band. De meest gangbare aanduiding is de M+S code (modder + sneeuw), maar is een niet gedefinieerde code. De banden producenten kunnen deze aanduiding naar eigen inzicht toekennen. Een betere keuze is de M+S aanduiding plus het sneeuwvlok symbool.
Het verschil tussen zomerbanden en winterbanden wordt steeds groter. Dit blijkt uit een test die de ANWB in samen werking met verschillende Europese zusterclubs heeft gepresenteerd. Banden producenten verbeteren de specifieke eigenschappen van hun banden steeds verder. Winterbanden worden vooral op de winterse omstandigheden ontworpen en zomerbanden op het normale droge en natte wegdek in de zomer.
Keuze
De juiste winterband kiezen is niet eenvoudig! Een advies is de winterband te bestellen in de standaard afmeting van de band bij aflevering van de auto. Beter nog is winterbanden te kiezen met het smalst mogelijke breedte, uiteraard moet die wel voldoen aan de minimale eisen van de auto. De druk per band is dan hoger op de koude ondergrond en resulteert in een betere grip op het wegdek.
Winterbanden zijn standaard voorzien een code die aangeeft wat de maximale snelheid is waarmee gereden mag worden. De prijs van banden is mede afhankelijk van deze code die de kwaliteit van de band aangeeft. Bij aankoop van winter banden met een lagere code dan voorgeschreven dient er een sticker aan de binnenzijde van de auto duidelijk zichtbaar voor de bestuurder geplakt worden.
Het wisselen van banden in de zomer en winter is het eenvoudigst door twee complete sets te hebben. De voordelen zijn het snel wisselen van velgen met band, wat resulteert in lage montage kosten. Belangrijk is ook dat er geen extra slijtage aan de banden ontstaat tijdens het wisselen van de band op de velg. De extra kosten voor een stalen velg is snel terug verdiend en de opslag van de banden met of zonder velg is gelijk.
Verplicht?
Het rijden op winterbanden is in Nederland en België niet verplicht. Maar een ieder wordt wel geacht zijn auto onder controle te hebben en zijn weggedrag aan te passen aan de omstandigheden. Bij een winters wegdek zal een automobilist daarom in de bebouwde kom niet harder dan 30 km/u mogen rijden. Als u onvoldoende toegerust, en dat hoeft niet per sé door een gebrek aan winterbanden te komen bent voor het winterse verkeer, kan dit een boete van 40 tot gevolg hebben, en 80 als u daarenboven een hindernis vormt voor het andere verkeer. Dat geldt overigens ook als u het verkeer hindert omdat bijvoorbeeld uw ruitenwisservloeistof bevroren is of als u uw ruiten niet goed gekrabd heeft
In landen zoals Duitsland en Oostenrijk moet je de uitrusting van de auto aanpassen aan de weersomstandingheden. Deze verplichting geldt dan vaak alleen voor de winterse omstandigheden, sneeuw, ijzel .e.d
Land | Winterband | Sneeuwketting | |
---|---|---|---|
Nederland | Niet verplicht | Niet toegestaan | |
Belgie | Niet verplicht | Niet verplicht | |
Duitsland | Verplicht | Verplicht bij bord | |
Frankrijk | Verplicht bij bord | Verplicht bij bord | |
Groot-Brittannie | Niet verplicht | Niet verplicht | |
Italie | Verplicht bij bord | Verplicht bij bord | |
Luxemburg | Verplicht | Niet verplicht | |
Oostenrijk | Verplicht | Verplicht bij bord | |
Polen | Niet verplicht | Verplicht bij bord | |
Slowakije | Verplicht | Verplicht bij bord | |
Tsjechie | Verplicht bij bord | Verplicht bij bord | |
Zwitserland | Verplicht bij bord | Verplicht bij bord |
Ik heb al sneeuwkettingen. Heb ik dan nog winterbanden nodig?
a. Sneeuwkettingen zijn niet geschikt voor het rijden op doorgaande wegen of snelwegen. En op zomerbanden kunt u op doorgaande wegen niet veilig rijden bij (dreiging van) sneeuw of ijs.
Maakt het bij een ongeluk uit op welke banden ik reed?
In veel landen (in ieder geval in Duitsland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland) kan het niet gebruiken van winterbanden een rol spelen bij de aansprakelijkheid voor een aanrijding.
Uw WA-verzekering zal een schade die u heeft toegebracht aan iemand anders wel vergoeden maar in veel gevallen gaat dat ten koste van uw bonus-malus, en uw eigen autoschade is misschien niet all risk verzekerd of u heeft een eigen risico. In het ergste geval krijgt u een deel van uw letselschade niet vergoed omdat u medeaansprakelijk bent vanwege het rijden op ongeschikte banden.