Trajectcontroles
Een trajectcontrole handhaaft de snelheid over een langere afstand. De snelheid wordt niet op één punt gemeten; het gaat om de gemiddelde snelheid tussen twee meetpunten. Een trajectcontrole werkt zeven dagen per week, 24 uur per dag.
Minder overtredingen
Weggebruikers houden zich bij trajectcontroles goed aan de snelheid. Op wegen waar vaak te hard werd gereden, is het aantal overtredingen sterk verminderd.
Een trajectcontrole is beter voor de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en het milieu.
Een trajectcontrole is niet bedoeld als vervanging van de flitspalen. Het is een aanvulling op de bestaande controles (flitspalen, laserguns, mobiele radarapparatuur, videosurveillance etc.).
Huidige trajecten
In Nederland staan op tien snelwegen en zeven N-wegen in beide richtingen trajectcontroles aan:
Wegnummer | Locatie | Maximumsnelheid |
---|---|---|
A2 | Knooppunt Holendrecht - Maarssen | 100 km/u (6h - 19h) 130 km/u (19h - 6h) |
A4 | Den Haag - Leiden | 100 km/u |
A4 | Hoofddorp - Nieuw Vennep | 130 km/u |
A10 | De Nieuwe Meer - Coentunnel | 100 km/u (6h - 19h) 80 km/u (19h - 6h) |
A12 | Lunetten - De Meern | 80 km/u (parallelrijbaan) 100 km/u (hoofdrijbaan) |
A12 | De Meern - Woerden | 120 km/u |
A12 | Knooppunt Prins Clausplein | 80 km/u 100 km/u |
A13 | Knooppunt Kleinpolderplein - Berkel en Rodenrijs | 100 km/u |
A58 | Roosendaal - Bergen op Zoom | 120 km/u |
N59 | Zeelandbrug | 80 km/u |
N62 | Westerscheldetunnel | 100 km/u |
In Flevoland wordt tevens gebruik gemaakt van een mobiele trajectcontrole. Deze kan niet alleen op snelwegen, maar ook op binnenwegen gebruikt worden.
Waarom wordt trajectcontrole ingezet?
Trajectcontroles zijn voor de verkeersveiligheid, het milieu en de doorstroming.
Voor de weggebruiker wordt het verkeersbeeld rustiger doordat de onderlinge snelheidsverschillen kleiner worden.
Een trajectcontrole meet de snelheid niet op één punt, maar bepaalt de gemiddelde snelheid over een langere afstand. Met trajectcontroles wordt zeven dagen per week en 24 uur per dag gecontroleerd.
Hoe werkt een trajectcontrolesysteem?
Bij een trajectcontrolesysteem hangen camera's op meerdere meetpunten langs de weg. Deze camera's registreren ieder voertuig.
De tijd die het voertuig erover doet tussen twee meetpunten, geeft aan hoe hard er is gereden. Is dat harder dan de maximumsnelheid? Dan krijgt de kentekenhouder een boete thuis gestuurd.
Herkent een trajectcontrolesysteem elk voertuigtype?
Elk voertuig wordt door de trajectcontrole ingedeeld in een voertuigcategorie. In een heel klein aantal zaken komt het voor dat deze indeling van het voertuig of de nummerbord-herkenning fout is.
Dan bestaat de kans dat het systeem een verkeerde maximum snelheid aan het voertuig koppelt. Of de beschikking naar een andere kentekenhouder stuurt. Als gevolg hiervan kunnen onterechte beschikkingen worden opgemaakt.
Twijfelt u aan de juistheid van de beschikking? Bekijk uw foto in het digitaal loket van het CJIB.
Als ik binnen de eerste sectie veel te hard rijd, binnen de tweede behoorlijk te hard ga en in het derde deel me aan de maximum snelheid houd, voor welke overtreding volgt dan een bekeuring?
Verkeersdeelnemers kunnen bij een trajectcontrole met meerdere secties, nooit meer dan één bekeuring krijgen. De bekeuring is alleen voor de hoogste overtreding.
Het blijft dus zaak over het hele traject de maximaal toegestane snelheid aan te houden.
Kan ik bij een trajectcontrole ook worden bekeurd voor een deel van het traject (sectie in het systeem)?
Ja, dat kan bij trajectcontroles met meerdere secties. De kortste afstand waarover een gemiddelde snelheid wordt berekend is minimaal 200 meter.
Rijdt u te hard binnen een trajectcontrole met meerdere secties? Dan wordt alleen voor de hoogste overtreding van de snelheid een boete opgelegd.
Waarom berekent een trajectcontrolesysteem met secties niet de gemiddelde snelheid over de totale gereden afstand die een auto aflegt binnen het systeem?
Om te zorgen dat elke bestuurder gelijk wordt behandeld.
Stel, iemand rijdt met een te hoge snelheid de eerste sectie in en kiest de eerste afrit. Een tweede auto rijdt met dezelfde snelheid door de eerste sectie en remt flink af in de andere secties.
Als het systeem het gemiddelde zou berekenen dan zou de tweede bestuurder een lagere boete krijgen dan de eerste. Toch hebben beide bestuurders dezelfde overtreding van de snelheid begaan.
In dat geval is het logisch om beide bestuurders voor dezelfde snelheidsovertreding te bekeuren.
Waarom zijn sommige trajectcontroles opgedeeld in secties?
Dit heeft met de inrichting van de weg te maken. De reden is meestal dat er een aantal op- en afritten in het traject zijn.
Werkt trajectcontrole altijd en kan ik zien of het systeem aan staat?
Nee, het is aan de buitenkant niet te zien of een systeem aanstaat.
Normaal gesproken staat de apparatuur altijd aan. De pakkans is dus 100%.
Door weg- of onderhoudswerkzaamheden komt het voor dat systemen tijdelijk niet kunnen handhaven.
Werkt trajectcontrole ook op de vluchtstrook of als ik van rijstrook wissel?
Ja. Trajectcontrole werkt op alle rijstroken en herkent ook voertuigen als ze van rijstrook zijn gewisseld.
Werkt trajectcontrole ook voor motoren/bussen/vrachtwagens/auto's met aanhanger?
Ja, een trajectcontrole werkt voor alle voertuigen.
De meting van motorrijders verloopt hetzelfde als die van personenauto's.
Bij vrachtwagens, bussen en auto's met aanhanger signaleert het systeem aan de hand van de afmetingen en/of het kenteken, dat een andere maximumsnelheid van toepassing is (bijv. max. 80 of 90 km/u).
Wordt de gemeten snelheid gecorrigeerd bij trajectcontrolesystemen?
Ja. Net als bij alle andere snelheidscontroles, wordt op de gemeten snelheid een correctie toegepast. Deze correctie is 3 km/u bij max. snelheden tot 100 km/u. Daarboven is het een correctie van 3% van de gemeten snelheid.
Bij limieten tot en met 120 km/u geldt daarnaast een ondergrens. Hier wordt vanaf 4 km/u te hard, na de meetcorrectie beboet.
- Dit betekent dat bij een maximum snelheid van 80 km/u wordt beboet vanaf een gemeten snelheid van 87 km/u (3 km/u correctie, 4 km/u marge).
- Bij een limiet van 100 km/u wordt beboet vanaf een gemeten snelheid van 108 km/u te hard.
LET OP: Daar waar een toegestane maximum snelheid van 130 km/u geldt, vervalt de ondergrens en wordt beboet vanaf 1 km/u (na meetcorrectie).
Bron: om.nl